twitter facebook instagram bloglovin tumblr google plus pinterest youtube

Pages

26 January 2014

paniikiton koeviikko

Nyt on taas se aika, kun lukiolaiset ryntää marketteihin varmistaakseen suklaavarastojensa riittävyyden. Koeviikoista on tähän mennessä tullut kuultua niin paljon juttuja, ihan laidasta laitaan. Oma näkemykseni: koeviikko ei ole kuolema.

Olen yksi niistä onnekkaista - tai vähemmän onnekkaista - ihmisistä, jotka eivät jännitä oikeastaan mitään. Tämä on osittain helpottanut lukion käyntiä, sillä en ainakaan unohda asioita jännittämisen tai stressaamisen takia. Toisaalta pieni stressi olisi välillä ihan tervetullutta, sillä monien lähteiden mukaan se parantaa suorituskykyä. Tämä panikoimattomuus ei rajoitus pelkästään koulun käyntiin: lähdin kesällä kolmeksi viikoksi Englantiin, eikä se tuntunut edes lähtöä edeltävänä iltana missään (lue lisää CLICK).

Nyt on siis luvassa muutama ässä hihastani koeviikkoja varten. Nämä niksit ovat tosin melko universaaleja, joten se siitä omalaatuisuudesta. Toivottavasti joku keksii hyötyä näistä :)

+ Aikatauluta: Tämä on varmaankin tärkein ja itsestäni mukavin osuus. Aloitan itse lukemisen ja kertaamisen jo muutamaa viikkoa aiemmin. Lasken aluksi, kuinka monta kappaletta minulla on luettavana per aine, jonka jälkeen merkitsen lukutavoitteet kalenteriin joka päivälle. Yleisesti ottaen nämä suunnitelmat eivät päde loppuun asti, mutta ne ovat hyvä suuntaa antava pohja.

+ Etsi paikka: Hyvän, rauhallisen ja mukavan lukupaikan löytäminen on tärkeysjärjestyksessä seuraavana. Täydellistä rauhaa kaipaaville suosittelen jopa kirjastoon raahautumista, mutta muutoin mukava paikka voi olla vaikkapa oma sänky (huom: nukahtamisvaara!). Pari vuotta taaksepäin meillä oli remppa kotona, jolloin eristäysyin autotallin pieneen takavarastoon kirjojen ja eväiden kera. Olkaa siis luovia.

+ Syö ja nuku hyvin: Nukkua ei kannata liian vähän, sen tietää ja tuntee jokainen, mutta myös liikaa nukkuminen on pahasta. Riippuen henkilöstä, myös yli keskimääräisen unentarpeen ylittäminen aiheuttaa väsymystä. Minulla optimaalinen unen määrä on 8-9 tuntia, ja olen huomannut, että yli 10 tunnin unien jälkeen en jaksaisi edes nousta sängystä. Myös unirytmi pitäisi säilyttää samana läpi viikon. Viikonloppuna kannattaa nukkua vaikka päikkäreitä, jos nukkumaanmeno viivästyi edellisenä iltana. Liian pitkään nukkuminen aiheuttaa itselleni myös välinpitämättömyyttä, sillä yhdeltätoista on helppo ajatella: "Nukuin yli kymmeneen, voin yhtä hyvin maata tässä vielä tunnin". Herätkää siis ajoissa, se oikeasti vaikuttaa huomattavasti.
Toinen kohta tähän on syöminen. Hyvää aamupalaa ei voita mikään, niin kuin monet tapaavat sanoa. Koeviikolle ei mielestäni tarvitse kerätä sitä hillitöntä herkkuvuorta. Pidättäydyn kaikesta muusta paitsi suklaasta ja leivoksista. Silti en ole huomannut syöväni enemmän herkkuja koeviikoilla. Meille makeanhimoisille on olemassa hedelmiä, jotka nousevat terveysasteikolla selvästi. Omia lemppareitani ovat tällä hetkellä mandariinit, joita voisin syödä ihan rajattomiin. Raikkaat hedelmät pitävät virkeänä. Niitä syömällä saavuttaa myös paremman itsetunnon tietäessään syövänsä terveellisemmin.

+ Jaksota lukeminen: Tiedon tankkaaminen yhteen putkeen ei yleisesti tuota tulosta. Olen huomannut hyödylliseksi menettelyn, jonka avulla opiskelusta saa enemmän irti, eikä siihen tarvitse kuluttaa koko päivää. Jos herään viikonloppuna yhdeksältä, nousen rauhassa, syön aamupalaa ja oleilen ihan rauhassa muutaman tunnin. Joskus yhdentoista maissa kaivan koulukirjat esiin ja opiskelen puolestatoista kahteen tuntiin. Tämän jälkeen pidän tunnin tauon tehden jotain aivan muuta. Sitten jatkan taas muutaman tunnin opiskelua ja sitten tunnin jotain muuta kunnes kello on seitsemän, jolloin viimeistään lopetan opiskelun ja keskityn viikonlopun viettoon. Tällaista jaksottamista kannattaa kokeilla.

+ Tunne itsesi kauniiksi: Tiedän, että monet jättävät pinnalliset ulkonäköasiat retuperälle kokeisiin lukiessaan. Omasta kokemuksesta voin kuitenkin kertoa, että on paljon miellyttävämpää lukea kauniilla kasvoilla ja tyylikkäästi pukeutuneena kuin yöpuvussa. Koetta on mukava tehdä tietäessään näyttävänsä hyvältä, jolloin itsevarmuuden kasvaessa se saattaa näkyä myös koetuloksessa. Tämä saattaa mennä perfektionismin piikkiin, mutta saattaa päteä muillekin.

- Lukuläksyt: Ala- ja yläasteella koin lukuläksyt täysin tarpeettomaksi hölynpölyksi. Nyt lukion aloittaessani päätin ihan huvikseni kokeilla lukea lukuläksyjä. Sain todellakin yllättyä iloisesti tämän tuloksesta. Innostuin hyödystä niin, että aloin lukea mm. historian kappaleita aina yhden tuntia edellä, jolloin tunnilla osasin asian jo valmiiksi. Tästä sain kaksinkertaisen hyödyn. Lukemalla ainetta etukäteen saa tunneista paljon enemmän irti, sillä siellä saat vain lisäystä jo lukemaasi tietoon, eikä aikaa kulu uuden asian opettelu ouhtaalta pöydältä. Älkää jättäkö lukematta ihmiset, älkää :)

- Apaattinen lukeminen: Kyllä, on mahdollista. Television tyhjä tuijottaminen näkyy lukemisessa yhtälailla. Joskus huomaan lukeneeni muutaman aukeamankin oikeasti sisäistämättä mitään. Ensinnäkin olen kuluttanut hirveästi aikaa, sillä aivot ovat lukeneet sanat yksittäisinä, jolloin niiden välistä sidontaa ei ole. Toiseksi joudun palaamaan takaisin ja aloittamaan alusta. Varsinkin myöhään illalla lukiessa tämä on yleistä. Sitten on henkilöitä kuten minä, jotka pystyvät keskittymään parhaiten illalla. Oli miten oli, kannattaa kiinnittää huomiota tekstiin koko ajan. Apaattiseen lukemiseen auttaa ääneen lukeminen, jolloin keskittymisen herpaantuminen on helpommin huomattavissa.

- Huono valo: Olen tunnelmavalaistuksen ystävä, kuten tuossa Joulun aikana ilmeni: poltin varmasti 50 kynttilää. Luen paljon kynttilän valossa illalla, sillä inhoan kattolamppuni valon väriä (rasittava keltainen hehkulamppu). Monesti on tullut kommenttia, ettei se ole ollenkaan hyväksi silmille saati aivoille. Pitäisi siis hankkia kirkasvalolamppu, joka jo hyvän valon lisäksi auttaa pysymään virkeänä.

- Musiikki: No niin, tämä todella on kaksikiskoinen juttu. Osa musiikista auttaa opiskelussa, osa vain häiritsee. Omalla kohdallani juttu on niin, että lukiessa taustalle parasta musiikkia on klassinen. Jos lukiessa kuuntelee laulettuja kappaleita, sekoittuu kappaleen sanat helposti luettavaan tekstiin. Klassiseen musiikkiin sijoittuu toki muutakin kuin Beethovenia ja Vivaldia - myös elokuvamusiikista valtaosa löytyy klassiselta puolelta. Omia suosikkejani on Pride & Prejudice:n ja Amélie:n soundtrackit.

- Matalat tavoitteet: On aika vaikeaa pärjätä kokeissa erinomaisesti, jos on jo ennalta päätynyt siihen tulokseen, ettei se ole mahdollista. Kaikki on mahdollista. Itse valmistaudun ja teen koetta aina sillä fiiliksellä, että tähtään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Tietenkin on hyvä ymmärtää realiteetit, mutta menestyäkseen on oltava korkeita tavoitteita.

2 comments:

  1. Hyvä postaus ja hyviä vinkkejä! Ite oon aika samoilla linjoilla sun kanssa, tosin itse en siedä minkäänlaista ääntä opiskellessani, en siis myöskään musiikkia ja ite opiskelen vaikka pyjamassa... Toi lukemisen jaksottaminen on kyllä tärkeää, opiskelusta menee kaikki ilo jos sitä tekee useita tunteja putkeen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tässä just huomaa erilaiset oppijat :) Hyvä, että edes joku kohta tuntui hyödylliseltä.

      Delete

blogger template